Laatste update 13-05-2021
Resultaat
Een tijdje geleden is de samenwerking tussen Digital Desert en PHP Tandartsen gestart. Na een aantal maanden stonden we op #1 in Google voor de term ‘Tandarts Den Haag’. Voor zowel de organische zoekresultaten als in de Google my Business resultaten. Een paar maanden later zakte de website compleet weg naar onderaan pagina 2. Gelukkig hebben we daarna een flink aantal aanpassingen gedaan en staat de website op dit moment op #2 in Google.
Doelstellingen
- Toppositie voor de term ‘Tandarts Den Haag’. Begin van het traject was de positie #12.
Planning
Bij Digital Desert volgen we een werkend en getest SEO stappenplan. We verdelen SEO over 4 fases en gaan in de eerste 1-3 maanden van start om de eerste 3 fases volledig te optimaliseren (techniek, zoekwoordenonderzoek, content optimalisatie). Vervolgens gaat de volledige focus op fase 4 (linkbuilding). In al onze case studies is terug te lezen dat we steeds deze stappen volgen. Lees in deze case study vooral even vanaf maand 7-11 want daar wordt het interessant!
Maand 1: Analyse maand.
- SEO Audit: Er is een SEO Audit uitgevoerd waarbij de website op 130 SEO punten in beoordeeld.
- On-Page audit: Er is een On-Page Audit uitgevoerd waarbij de specifieke pagina op 100 SEO punten is beoordeeld.
- Zoekwoordenonderzoek: Er is een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uitgevoerd om de meest potentiële zoekwoorden in kaart te brengen
- Concurrentie analyse: Er is een concurrentie analyse uitgevoerd om op zoek te gaan naar de quick wins.
Maand 2: Aanpassen to-do’s uit de analyses.
- SEO Audit: Een groot gedeelte van de SEO punten die niet goed geoptimaliseerd waren, zijn aangepast op de website.
- On-Page Audit: Ook van deze audit zijn er een hoop SEO punten doorgevoerd.
- Zoekwoordenonderzoek: De pagina’s die gerankt dienen te worden in Google zijn voorzien van nieuwe of meer content.
- Indexatie: Na het uitvoeren van bovenstaande werkzaamheden is aan Google gevraagd om de website opnieuw te indexeren.
Maand 3: Laatste puntjes op de i zetten.
- Alle stappen uit maand 1 en 2 worden herhaaldelijk uitgevoerd. Zodra de aanpassingen zijn gedaan, worden de audits opnieuw gemaakt. Soms staan er nog steeds (of nieuwe) zaken niet optimaal en deze worden weer aangepast. Dit proces loopt door tot dat de gehele website voor de 100% is geoptimaliseerd.
- Linkprofiel: het linkprofiel is geanalyseerd om erachter te komen welke link types er ontbreken en of er eventueel foutieve links naar de website gaan.
- Linkprofiel van concurrenten: Ook zijn de linkprofielen van de concurrenten achterhaald en ook hier is gekeken naar de links. Op deze manier weten we waar we naartoe moeten (op het gebied van aantallen en kwaliteit) en we hebben een aantal mooie linkkansen gezien waarop we in gaan spelen.
- Linkbuilding: de basis links zijn aangemaakt. Deze links zorgen voor de betrouwbaarheid en op deze manier worden de aantallen snel verhoogd.
Maand 4-6: Volledige focus op linkbuilding
- Website: aangezien de gehele website voor de 100% is geoptimaliseerd gaat de focus volledig naar linkbuilding. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van het scoren van websites in Google en het is een zeer tijdrovend proces.
- Linkbuilding: elke maand worden er een X aantal kwalitatieve backlinks aangemaakt en met de juiste anchor teksten geoptimaliseerd. Door een ‘steady-flow’ aan links elke maand wordt de website steeds populairder en dat is goed terug te zien in het organische verkeer.
- De website stijgt langzaam naar de top 5 positie in Google. Op het einde van maand 6 staan we inmiddels voor de term ‘Tandarts Den Haag’ op #1 in Google!
Maand 7 – 11: flinke daling + uitzoekwerk
- In het begin van maand 9 zakt de website terug naar onderaan de tweede pagina.
- Opnieuw zijn de concurrenten geanalyseerd en er worden nieuwe SEO audits gemaakt van de pagina’s. Wat blijkt; de gehele top 10 van Google is gewijzigd.
- Aanpassingen worden doorgevoerd op de website die passend zijn met de nieuwe SERP in Google. Ook wordt de linkbuilding tactiek aangepast.
Maand 12 tot heden: steady groei
- Begin van de 12e maand begon de website weer tekenen te geven van stijging.
- We stijgen langzaam door naar de top 5 en vervolgens naar de #2 positie in Google.
- We zijn uiteraard nog niet klaar, de nummer 1 positie in Google is slechts een kwestie van tijd!